Iστορίες, παραμύθια και τραγούδια απο την παράδοση της Τυνησίας

Αφιέρωμα στον Τυνήσιο παραμυθά Abdel Aziz el Aroui (1898-1971).

Η Τυνήσια τραγουδίστρια και αφηγήτρια Lamia Bedioui με τη συνοδεία του μουσικού Γιώργο Βουρνά παρουσιάζουν το πρόγραμμα “Ιστορίες, παραμύθια και τραγούδια από την παράδοση της Τυνησίας”, με αφήγηση ιστοριών και εκτέλεση παραδοσιακών Τυνησιακών τραγουδιών.

Η αφήγηση ιστοριών και παραμυθιών διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο στη διαμόρφωση της παράδοση της Τυνησίας και υπήρξε αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των ανθρώπων εκεί, όπως εξάλλου και του υπόλοιπου αραβικού κόσμου. Στις ιστορίες αυτές εμφανίζονται άνθρωποι από διάφορες κοινωνικές δομές, αλλά και ζώα και φανταστικά πλάσματα, όπως δράκοι και αγαθά ή πονηρά τζίνι (djinn). Οι χαρακτήρες δρουν με σκοπό την αναζήτηση είτε του πλούτου και της εξουσίας είτε της αγάπης και της ευτυχίας. Συνήθως, οι ήρωες επικρατούν χάρη στην εξυπνάδα, το κουράγιο και την αποφασιστικότητά τους, ενώ ορισμένες φορές λόγω της πονηριάς τους. Στις ιστορίες αντανακλάται η μνήμη και η φαντασία του λαού, παραδίδονται μαθήματα ζωής και εκθειάζονται πανανθρώπινες αξίες.

Για αιώνες, παραμυθάδες σύχναζαν σε καφενεία και πλατείες. Ήδη από τον 13ο αιώνα, οι ιδιοκτήτες καφενείων τους καλούσαν να ζωντανέψουν τη βραδιά των θαμώνων προσελκύοντας τους λάτρεις των ιστοριών και των παραμυθιών. Ο παραμυθάς, καθισμένος σε μια εξέδρα και κρατώντας ένα μπαστούνι στο χέρι, εξιστορούσε τα παραμύθια του, ενώ κάθε βράδυ πληθώρα κόσμου συγκεντρώνονταν εκεί για να διασκεδάσει, να ονειρευτεί και να διδαχτεί. Το άκουσμα παραμυθιών λοιπόν υπήρξε μια καθημερινή ψυχαγωγία που εμπεριείχε κοινωνικά διδάγματα.

Στα μέσα του 20ου αιώνα, η παράδοση αυτή άρχισε να παρακμάζει με την εμφάνιση του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης, τα οποία σταδιακά αντικατέστησαν τους αφηγητές στα καφενεία. Την ίδια εποχή, πραγματοποιήθηκε η ανεξαρτητοποίηση της Τυνησίας από τη Γαλλία (1956) που συνοδεύτηκε από μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού της χώρας. Σ’ αυτό το πλαίσιο, παραδοσιακές δομές και συνήθειες περιορίζονταν, λογοκρίνονταν και συχνά εξαλείφονταν. Ένας ολόκληρος κόσμος, που αποτελούνταν από μάντεις, χαρτοπαίκτες, γητευτές φιδιών, εκπαιδευτές μαϊμούδων, εμπόρους θεραπευτικών βοτάνων και κάθε είδους πλανόδιων, βρέθηκε αποκλεισμένος από τις πλατείες, και μαζί μ’ αυτούς και οι παραμυθάδες.

Ο μόνος που κατόρθωσε να συνεχίσει να μεταδίδει την αφηγηματική παράδοση ήταν ο παραμυθάς Abdel Aziz el Aroui (1898-1971), ο οποίος στις αρχές της δεκαετίας του ’60 αφηγούνταν ιστορίες στο σταθμό της Εθνικής Ραδιοφωνίας. Με την αφηγηματική του πείρα και την ήρεμη κι ευχάριστη φωνή του, κρατούσε τους ακροατές μαγεμένους κάθε Κυριακή κι αυτοί ξαναζούσαν τις αναμνήσεις του παλιού καιρού και του χαμένου παραδείσου της παιδικής τους ηλικίας. Στη μνήμη εκείνου του σπουδαίο παραμυθά αφιερώνονται τα παραμύθια του προγράμματος.

Μουσικοί
Lamia Bedioui: Αφήγηση και Τραγούδι
Γιώργος Βουρνάς : Ούτι

 

Ημέρα

28 Σεπτεμβρίου 2024
Πραγματοποιήθηκε

Ώρα

21:00 - 22:00
Κατηγορία

Οργάνωση

Lamia Bèdioui
Lamia Bèdioui

Η Lamia Bèdioui γεννήθηκε στη Τυνησία όπου σπούδασε οικονομικά στο Πανεπιστήμιο της Τύνιδας ( Master ) . Παράλληλα ασχολήθηκε με το τραγούδι. Συμμετείχε σε χορωδία κλασικού τυνησιακού τραγουδιού. Έκανε σπουδές στη μουσική και το τραγούδι, αρχικά στη Μουσική Σχολή της Τύνιδας και κατόπιν στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Ζει στην Ελλάδα από το 1992. Από το 2002 μέχρι 2010 συμμετείχε στο Εργαστήρι Φωνητικής Τέχνης του Σπύρου Σακκά. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια και εργαστήρια εκφραστικών τεχνών, όπως φωνολογίας, κινησιολογίας, αφηγηματικής τέχνης. Το 2013 αποφοίτησε από τη Σχολή Αφηγηματικής Τέχνης του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών. Το θέμα της πτυχιακής ήταν « Οι ερωτικές ιστορίες του αραβικού κόσμου » . Η επαγγελματική της πορεία στο τραγούδι ξεκίνησε το 1995. Ερμηνεύει τραγούδια από διάφορες παραδόσεις της Μεσογείου καθώς και έντεχνο ελληνικό και ξένο τραγούδι όπως το γαλλικό τραγούδι. Συνεργάστηκε με αξιόλογους μουσικούς ,τραγουδιστές και περφόρμερ στο χώρο της Ethnic , της παραδοσιακής μουσικής και της Jazz ( Jon Balke, El Jazzeera, Λεωνίδας Μαριδάκης, Γιώτα Βέη, Estudiantina Orchestra, Nίκος Κυπουργός, Wouter Vandenabeele και άλλοι) . Συνεργάζεται με τη Σαβίνα Γιαννάτου από το 1997 μέχρι τώρα με εμφανίσεις και περιοδείες σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό . Συμμετείχε σε διάφορους δίσκους : ( Τραγούδια της Μεσογείου, Terra Nostra, In Gedeonis Area, Κρόταλα, Συγκρότημα Χάρη Λαμπράκη, Ρηχά Νερά, Metamorf…) . Το 2006 κυκλοφόρησε η πρώτη δισκογραφική της δουλειά : “ Fin’amor ” σε συνεργασία με τον Σόλη Μπαρκή - μια δουλειά βασισμένη στην αρχέγονη σχέση της φωνής με τα κρουστά - η οποία επανακυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2019, με νέες εγγραφές, μίξη και mastering . Τον Απρίλιο του 2015 κυκλοφόρησε την δεύτερη δισκογραφική της δουλειά με τίτλο “ Athamra ” , με τραγούδια απο τις χώρες της Μεσογείου. Έχει λάβει μέρος σε πολλά φεστιβάλ της Ελλάδας , σε διεθνή φεστιβάλ του εξωτερικού ( Βέλγιο, Ολλανδία, Γερμανία, Ιταλία, Κύπρο, Τυνησία, Γαλλία, Τουρκία,Πορτογαλία ,Λουξεμβούργο …) καθώς και σε εκδηλώσεις φιλανθρωπικές , κοινωνικής υποστήριξης. Έχει συμμετάσχει σαν περφόρμερ και τραγουδίστρια σε θεατρικές και χοροθεατρικές παραστάσεις των Θα δουλέψω μέσω ομαδικών παιχνιδιών με ομάδες των δύο ή περισσοτέρων παιδιών κάθε φορά . Θέματα : -η εννοια της μετάδοσης του παραμυθιού -πως αποκτούμε πειστικότητα στην αφήγηση -τρόποι διέγερσης της φαντασίας . -η δομή ενός παραμυθιου -τρόποι απομνημόνευσης του παραμυθιου -πως δημιουργούμε ενα παραμύθι ξεκινώντας απο τα δομικά στοιχεία του, όπως είναι ο ήρωας , ο ανταγωνιστής , οι τόποι , τα μαγικά αντικείμενα… . Θα δουλέψουμε πρώτα με φανταστικές ή βιωματικές ιστορίες των παιδιών και στη συνέχεια με παραδοσιακά παραμύθια.